3 Creatieve vragen die leiders zoals Reid Hoffman, Steve Jobs en Peter Thiel al stelden tijdens een sollicitatiegesprek:

persoonlijk groeien 3 min read

Goede kandidaten vinden die perfect in je team passen, is voor vele bedrijven een utopie. De juiste profielen zoeken kost tijd, moeite en geld. Eenmaal je door de cv’s en motivatiebrieven heen bent, moet je tijdens een gesprek kunnen pijlen wat voor vlees je in de kuip hebt. Deze - op het eerste zicht - vreemde vragen zullen je in een mum van tijd doen inzien hoe mensen écht in elkaar zitten.

Niet alleen de juiste vragen stellen is van belang, maar ook de juiste antwoorden herkennen, is nodig om mensen naar waarde te schatten. Leiders zoals Elon Musk, Jeff Bezos en Reid Hoffman houden ervan om op het eerste zicht vreemde vragen te stellen om te analyseren hoe mensen zullen reageren en om zullen gaan met bepaalde situaties. Wat voor vragen je moet stellen om kandidaten écht op de rooster te leggen? Deze succesvolle ondernemers wisten vaak succesvolle teams te creëren door kandidaten echt te doorgronden tijdens een sollicitatiegesprek. Welke vragen ze daarvoor gebruikten? Dit zijn ze:

1. Heb je ooit LSD gebruikt?

Volgens Macintosh-bedenker Andy Hertzfield vroeg Apple CEO Steve Jobs tijdens sollicitatiegesprekken regelmatig of de kandidaat ooit LSD had gebruikt. Jobs stelde die - overigens politiek incorrecte - vraag bij gesprekken waar de kandidaat té stijf en saai overkwam. Door zo’n vraag te stellen, wilde Jobs het ijs breken en kijken hoe de kandidaat zou reageren. Een andere, en wellicht politiek correctere, manier is om de kandidaat te vragen in wat hij zich het laatst heeft verkleed tijdens een verkleedpartijtje.

Als je kandidaat enthousiast reageert, kan je als leider inschatten hoe enthousiast iemand is en stel je ook de kandidaat in kwestie meer op zijn of haar gemak, waardoor de rest van het gesprek wellicht vlotter verloopt. Ook de reden om zich te verkleden in iets of iemand kan interessant zijn om te zien hoe iemand een verhaal opbouwt en welke argumentatie wordt gebruikt.

2. Noem iets waar niemand het met jou over eens raakt

Het brein achter PayPal, Peter Thiel, gebruikt deze vraag om te analyseren hoe origineel iemand is. Daarnaast polst deze vraag ook of een kandidaat bereid is om tegen de stroom in te zwemmen als het nodig is. Met deze vraag wil Thiel ook te weten komen hoe iemand reageert wanneer die in een onverwachte situatie terechtkomt.

Als je een antwoord krijgt waaruit blijkt dat de kandidaat deze potentieel vreemde situatie kan ombuigen tot een interessant gesprek, dan weet je dat iemand in staat is om met onverwachte situaties om te gaan en het gesprek terug op de rails te krijgen. Als iemand een antwoord geeft zonder een punt te maken, dan kan dat aantonen dat iemand liever naar zichzelf luistert in plaats van iets constructief te zeggen. Zo kan je dus meteen inschatten of de kandidaat ook durft toe te geven wanneer hij of zij geen nuttige informatie heeft om te delen en enkel spreekt als hij of zij die wel heeft. Je krijgt dus ook meteen een inzicht over de communicatieve skills waarover iemand beschikt.

3. Wat wil je gaan doen wanneer je hier vertrekt?

LinkedIn-oprichter Reid Hoffman vindt deze vraag een unieke manier om te weten te komen of een werknemer al een plan heeft voor de dag wanneer hij of zij het bedrijf zal verlaten. Tenzij je ambitie is om CEO te worden, vindt hij het heel logisch dat je als werknemer ook een plan hebt op de lange termijn, en welke rol het bedrijf waarvoor je solliciteert daar in speelt. Volgens Hoffman is het typisch voor ambitieuze mensen om al zo'n plan te hebben, ook al komen ze net solliciteren. Aangezien ambitieuze mensen vaak ook harder werken, kan je op die manier dus een indicatie krijgen of de persoon die voor je zit ook daadwerkelijk de handen uit de mouwen zal steken.

Het zijn misschien vragen waar je niet snel aan zou denken om te stellen in een sollicitatiegesprek, maar toch bewijzen elk van de vragen een bepaald nut om specifieke kwaliteiten naar boven te halen.

Bron: entrepreneur.com

Persoonlijk Groeien bloovi redactie solliciteren sollicitatiegesprek sollicitatie