written by
Astrid Leriche

7 online marketing tools die van pas komen in elk beginnend bedrijf:

Marketing 3 min read

Als je een bedrijf opstart, is alle hulp en expertise welkom! Je wil weten of je goed bezig bent en waar je nog wat aan moet sleutelen. Zeven onderstaande tools kunnen je daarbij helpen:

1. HubSpot

HubSpot is een topspeler in het marketingwereldje. Het is een van de bekendste en populairste marketing automation tools ter wereld. HubSpot helpt bedrijven om bezoekers aan te trekken, leads te genereren en klanten dichter te brengen.

De software van Hubspot bevat enorm veel features om e-mailmarketing, websitecreatie, SEO, marketing automation, analytics en sociale media in goeie banen te leiden. Concreet houdt dit in dat je e-mailtemplates kan uitkiezen en je e-mails kan personaliseren. Je kan controleren hoeveel mensen je site bezoeken, hoeveel leads je genereert, enzovoort. Je kan berichten of artikels inplannen in de toekomst en vindt sneller het publiek dat bij je past!

Met andere woorden, HubSpot is multi-inzetbaar. Het is een heel ruime app, die voor ieder bedrijf wel iets waardevols kan betekenen. Let wel: goedkoop kan je deze tool niet noemen.

2. Trello

Trello is een hulptool die je project opdeelt in verschillende kadertjes. Trello vertelt aan de gebruikers waaraan er gewerkt wordt op welk moment. De app vermeldt ook wie aan een bepaald project bezig is en hoe ver die persoon al staat in het proces.

Stel je voor: er staat een wit bord voor jou met allemaal lijstjes opgeplakt. Op ieder lijstje staat een taak voor jou en je team. Stel je nu voor dat aan ieder lijstje ook foto's of documenten gelinkt kunnen worden en dat er onder de lijstjes wat plaats is om feedback te geven en te communiceren met je collega's. Dat is Trello, maar dan online!

3. Hootsuite

Het volgende middel dat ons te hulp komt, heet Hootsuite. Hootsuite is een social media management tool waarmee gebruikers hun posts op Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, Instagram, Wordpress en andere platformen kunnen inplannen.

Tegenwoordig is het bijhouden van sociale media voor bedrijven een fulltime job. Veel bedrijven gebruiken hun sociale profielen om speciale deals aan te bieden aan fans of om de verkoop van hun producten te stimuleren. Sociale media dragen ook sterk bij tot het beeld dat mensen van je bedrijf hebben.

Met Hootsuite moet je niet eens ingelogd zijn op alle sociale media om berichten te posten. Je kan een bericht inplannen op zes verschillende platformen in een keer! Dagen voor publicatie kan je je bericht opstellen en inplannen op een specifieke datum en tijd.

4. Google Analytics

Google Analytics is een gratis dienst die het internetverkeer analyseert. Google Analytics vertelt je waar je bezoekers vandaan komen (welke pagina bekeken ze voor ze op je website kwamen?), hoe lang ze op je website gebleven zijn, hoe lang ze iedere pagina bekeken hebben, enzovoort. Het is een handig middel om je website te optimaliseren en minpunten te detecteren.

5. KISSmetrics

Met KISSmetrics kan je uittesten welke campagnes, webpagina's, enzovoort effect hebben en welke niet. Met deze app kan je elke actie die je onderneemt analyseren. Zo zie je wat werkt en wat niet.

KISSmetrics is een van de duurdere tools in deze lijst. Toch is het zeker het overwegen waard om deze tool te kopen, want bij een startende onderneming is het een grote meerwaarde dat je zaken kan uitproberen.

6. BuzzSumo

BuzzSumo is enorm handig voor mensen die meer informatie willen over hun marktsegment en doelpubliek. Als startende onderneming wil je weten wat er leeft in je industriesector en wil je weten wie jouw grootste concurrenten zijn.

Met BuzzSumo kan je achterhalen welke artikels, video's en infographics het meest gedeeld worden op sociale media (Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+). Je kan ook influencers vinden per onderwerp en zien welke artikels het meest gedeeld worden per domein. Al die informatie kan je vervolgens aanwenden voor je contentanalyse en je eigen blogposts.

7. Crazy Egg

Als je nog beter wil weten wat wel en niet werkt op je website, kan deze app een handig hulpmiddel zijn. De app toont je waar gebruikers klikken en hoe ze scrollen door jouw website. Het toont ook exact aan op welk punt bezoekers de site verlaten.

Je kan Crazy Egg een maand gratis testen. Daarna is de app betalend.

Downloaden die handel!

Marketing astrid vandesompele Ondernemen start-up