Zowel in België als Nederland werd er reikhalzend uitgekeken naar de uitkomst van de Deliveroo-rechtszaak. Afgelopen januari spande Nederlandse fietskoerier Sytze Ferwerda een rechtszaak aan tegen Deliveroo, en kreeg daarbij de steun van oppositiepartij PvdA. Hij stapte naar de rechtbank omdat de maaltijdbezorgdienst besloot enkel nog maar met zelfstandige bezorgers te werken. De rechter besloot echter dat de praktijken van Deliveroo volledig in lijn met de wet zijn.
Vroeger loondienst, nu zelfstandig
Het was de eerste keer dat een rechter zich boog over de statutenissue bij Deliveroo. Ook in België werkt Deliveroo volgens een soortgelijk systeem: alle fietskoeriers zijn er als zelfstandige in dienst. Daarvoor waren de Deliveroo-bezorgers in loondienst via een coöperatieve organisatie.
De twintiger wilde dat Deliveroo hem toch als werknemer in dienst zou nemen. Hij redeneerde dat hij maar één werkgever had (Deliveroo), directe instructies ontving en aangepaste werkkledij had ontvangen. Toch ging de Amsterdamse rechter niet in op de eis van Ferwerda. Volgens hem voldeed de Deliveroo-koerier aan de kenmermerken van het Nederlandse zzp-statuut (zelfstandige zonder personeel, nvdr.). Zo mag Ferwerda zelf beslissen wanneer hij aan de slag gaat, welke bestellingen hij aanneemt, werken voor concurrenten zoals Uber Eats en is de werkkledij niet verplicht. Ook ging Ferwerda expliciet akkoord met de zzp-constructie.
Niet enkel de schuld van Deliveroo
Hoewel het kort geding tegen Deliveroo in Nederland werd aangespannen, keek men ook in België uit naar het oordeel van de rechter. In december en januari staakten tientallen koeriers in Brussel, Gent en Luik omdat er gelijkaardige problemen speelden.
Volgens Rens Lieman, auteur van het boek Uber voor alles, moeten we niet enkel met de vinger wijzen naar Deliveroo voor de huidige malaise. In een recent interview met Bloovi vertelde Lieman daarover het volgende: "De vraag van de klant valt nooit 100% te voorspellen, dus willen platformen koeriers kunnen oproepen wanneer dat nodig is. Als je mensen die in dienst zijn oproept, moet je voor minstens drie uur betalen. Je snapt al waarom dat problemen geeft. Wanneer je koeriers of chauffeurs als freelancer behandelt, dan mag je ze geen verzekeringen bieden of uurloon uitbetalen. Platformen vertellen me dat ze graag meer willen bieden, maar dat ze dat simpelweg volgens het arbeidsrecht niet mogen. De wetgeving strookt gewoon niet met de nieuwe realiteit.”
Of Deliveroo desondanks alles hier echt van wakker ligt? In 2017 zag de koerierdienst haar omzet in België alleszins oplopen tot 8,9 miljoen euro. Een stijging van meer dan 200 procent tegenover het jaar daarvoor! Niet min dus. Deliveroo heeft dan ook plannen om haar diensten in het komende anderhalf jaar uit te breiden naar andere Belgische steden. Welke dat precies zullen zijn, is vooralsnog niet geweten.