Na een succesvolle crowdfundingcampagne in 2016 haalden de bouwers van de opvouwbare ONAK-kano de voorbije maanden één miljoen euro op om de verdere uitbouw van hun bedrijf te financieren. Daarvoor werd een beroep gedaan op een gezonde mix van leningen en kapitaal, die opgehaald werd bij onder andere The CoFoundry en sociale investeringsfondsen De Punt en Trividend. Met deze investering wil het team inzetten op duurzaamheid, zowel wat betreft milieu als lokale werkgelegenheid.
Na het afronden van hun crowdfundingcampagne, stond 2017 voor ONAK in het teken van het opbouwen van een productiefaciliteit voor opvouwbare kano’s, en het uitschepen van meer dan 400 boten wereldwijd. Nu die lakmoesproef achter de rug is, ligt de focus van het team nu op de uitbouw van het bedrijf tot een hedendaags, lokaal verankerd bedrijf met een sterke focus op duurzaamheid.
Het belang van die duurzaamheid vertaalt zich onder andere in de producten die ONAK maakt en verkoopt. De opvouwbare origamikano bestaat enkel uit onderdelen die helemaal te recycleren zijn. Verder introduceerde ONAK bij haar accessoires een waterbestendige lamp die werkt op zonne-energie. Ook de omschakeling van plastic naar kartonnen verpakking is een recente keuze van het bedrijf, om mee te werken aan en schoner milieu. De motivatie van daarvoor hoef je niet ver te zoeken: het team werd tijdens hun tochtjes op het water al vaak geconfronteerd met de gevolgen van afval.
Volgens de oprichters van de start-up zorgt de groei van het bedrijf voor heel wat lokale werkgelegenheid. Een belangrijke stap daarin was de opstart van een samenwerking met het maatwerkbedrijf Ryhove. Voor beiden is het maatschappelijke aspect belangrijk, wat zich weerspiegelt in het werken met mensen met een arbeidsbeperking. Daarnaast komt er nu ook ruimte vrij voor een aantal vaste medewerkers die zich helemaal kunnen vinden in de ethiek van het bedrijf.
Op marketingvlak ziet het ONAK-team het alvast groot. Op termijn moet de hoofdmoot van de verkoop komen van een online platform waarbij alle ONA- eigenaars en enthousiaste kanovaarders hun vaarroutes kunnen delen. De kapitaalverhoging laat toe om die ontwikkeling te versnellen. Vanaf het voorjaar kunnen liefhebbers en beginners zo delen en ontdekken waar het fijn kano varen is, in de buurt op of de vakantie bestemming.
Wat de plannen van ONAK nog omvatten? De marktpositie bereiken waar ze van dromen: 2% van de Westerse markt domineren tegen 2021. Kortom, het zijn spannende tijden voor de start-up!