LinkedIn founder Reid Hoffman
Internetondernemer en LinkedIn founder Reid Hoffman heeft in z'n carrière veel successen, maar ook mislukkingen van andere ondernemers meegemaakt vanop de eerste rij. Hij observeerde en begeleidde vele entrepreneurs, waaronder Mark Zuckerberg toen Facebook nog in z'n kinderschoenen stond. Hij waarschuwt nu voor een valkuil waar veel succesvolle mensen volgens hem met open ogen intrappen.
Valkuil voor succesvolle mensen
“Mijn carrière en ervaringen hebben me geleerd dat er een gevaar is dat alle succesvolle mensen lopen”, vertelde Hoffman onlangs in zijn podcast 'Masters of Scale'. “Veel mensen hebben namelijk de neiging om zich te specialiseren in een bepaalde sector. Eens ze de vaardigheden beheersen en succesvol zijn in een bepaald veld, zoeken ze niet meer verder naar nog betere manieren om te scoren. Dan zeggen ze: 'Ik kan dat, ik heb dat geleerd en dat is wat me onderscheidt van anderen.'”
De kunst is om mee te evolueren met de markt, de concurrentie en de industrie
“Wat ik mensen altijd vertel, is dat succes een grotere impact heeft dan mislukking. Eens iemand geslaagd is in iets en succesvol is in een bepaald veld, dan heeft die persoon de neiging om te zeggen: 'Ik ken deze tool. Ik boek er succes mee. Deze tool moet wel de juiste zijn.' Zo blijft die persoon dus datzelfde trucje aanwenden, terwijl de markt steeds verandert en er misschien geleidelijk aan betere tools uitkomen. De kunst is om mee te evolueren met de markt, de concurrentie en de industrie,” besluit Hoffman.
Leren 'afleren'
Hoffman zegt dat ondernemers moeten leren 'afleren'. Al is dat advies niet exclusief voorbehouden voor ondernemers alleen: ook andere professionals moeten volgens hem actief gaan afleren, willen ze succesvol blijven.
Hoffman verduidelijkt wat hij precies bedoelt met afleren: “Af en toe moet je je afvragen: 'Welke van de oude lessen zijn niet meer relevant en mag ik weggooien? Welke zaken moet ik bijleren om vakkundig te blijven?' Het draait erom om het ego opzij te zetten en niet in de voorbije successen te blijven hangen.”
Het draait erom om het ego opzij te zetten en niet in de voorbije winsten en successen te blijven hangen.
“Als ik nu bijvoorbeeld een nieuw dienstverlenend bedrijf online zou opstarten, en ik doe dat op dezelfde manier zoals ik LinkedIn startte 15 jaar geleden, zou dat gegarandeerd mislukken. De manier waarop we het internet gebruiken en content consumeren, is namelijk enorm geëvolueerd. De platformen die mensen gebruiken zijn totaal anders dan 15 jaar geleden. Om nu een nieuw dienstverlenend bedrijf online op te zetten, zou ik dus heel andere technieken en tools moeten gebruiken dan 15 jaar geleden.”
Van The Simpsons naar Tinder
Als voorbeeld haalt hij Barry Diller aan, een succesvolle Amerikaanse zakenman. Diller maakte in 1992 een enorme carrièreswitch. Hij werkte toen voor filmbedrijven zoals: Fox broadcasting Company en USA Broadcasting en leidde megashows zoals The Simpsons en Married... with children. Na 18 jaar in de sector had hij het echter gehad met de filmwereld en besloot hij op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging.
Dankzij zijn vrouw, die werkte in de modewereld, kwam Diller uiteindelijk terecht bij QVC homeshopping. Diller was verbouwereerd, maar tegelijk gefascineerd. Hij kon niet geloven wat hij zag. “Ik kende enkel schermen waarop je verhalen kon vertellen, maar daar zag ik interactieve schermen. De schermen werden niet enkel gebruikt voor narratieve doeleinden. Er ging een nieuwe wereld voor me open,” vertelt Diller. Door het wow-gevoel dat hij kreeg, besloot hij zich te verdiepen in de wereld van gsm's, computers en het internet, die in 1992 nog in de startblokken stond.
Dat Diller besloot een geheel nieuwe skill set uit te bouwen, is iets wat Hoffman enorm aan hem bewondert. Het heeft Diller alvast geen windeieren gelegd, gezien de man meerdere succesvolle internetbedrijven uit de grond gestampt heeft. Voor Hoffman dus een geslaagd voorbeeld van afleren.
Foto: Reid Hoffman by Joi / CC BY 2.0