Na 6 maanden is maar liefst 10% van een gemiddelde database verouderd. Lees: nutteloos. Zware investeringen in CRM-pakketten en inbound marketing dreigen zo op een fiasco uit te lopen. “Je database up-to-date houden, is een continu proces”, vertelt Katleen Antonissen, managing partner van Computer Profile. “Maar alles begint bij een grondige analyse van wat je in je database wilt hebben.” Tijdens ons gesprek met Katleen krijgen we nog 5 tips mee om je database krachtig te houden.
1. Identificeer de belangrijkste variabelen die je van je doelgroep wilt weten
Wat wil je weten van je markt? Dat is met stip de belangrijkste vraag die je moet beantwoorden om je dataverzameling effectief en rendabel te laten verlopen. “En dat is voor iedereen anders”, aldus Katleen. “Sommige bedrijven vinden financiële data belangrijk, andere bedrijven kijken dan weer naar socio-demografische of psychografische gegevens. Je moet vooral weten op basis van welke elementen je je doelgroep op een efficiënte manier kunt opdelen, zodat je eenvoudig de interessante en minder interessante subgroepen van elkaar kunt onderscheiden. Probeer zeker niet té uitgebreid te gaan, want al die kolommen moet je opvullen. En dataverzameling kost tijd, en dus ook geld.”
2. Bewaar je data op een gestructureerde manier
Of je nu werkt in B2C of in B2B, je database moet onderhouden worden in je CRM-systeem. “Wie dat juist doet, bepaal je best glashelder”, geeft Katleen mee. “Stel duidelijke grenzen en maak mensen verantwoordelijk. Enkel zo kun je de wildgroei aan slechte data een halt toeroepen. Hoe dan ook, elk klantencontact is een aanleiding om data aan te vullen. Wanneer mensen dat op een efficiënte, subtiele en gestructureerde manier doen, wordt het bedrijf er alleen maar beter van.”
3. Neem regelmatig de kwaliteit van je database onder de loep
Af en toe moet je eens een stapje terug nemen en vanop een afstand bekijken of je wel goed bezig bent. Dat geldt niet alleen voor de dingen des levens, maar ook voor je database. Maar hoe bepaal je de kwaliteit van je database? “Er zijn vier factoren die een belangrijke rol spelen: dekking, ouderdom, segmentatie en uniformiteit”, weet Katleen. “Bij dekking kijk je of je je volledige markt in kaart hebt. Je bepaalt dat wat je addressable market is, en vergelijkt die met je database. Ook de ouderdom van je data speelt een grote rol. Wanneer bepaalde klantgegevens al twee jaar niet meer zijn geüpdatet, weet je dat de kwaliteit twijfelachtig is.
Daarnaast is de mogelijkheid om gericht te kunnen segmenteren, een belangrijke kwaliteitsindicator. Kun je op basis van je database de funnel versmallen en zo dichter bij een doelpubliek komen dat interesse heeft voor je aanbod? Dan zit je kwaliteit goed. Een laatste element – en dat wordt vaak onderschat – is de uniformiteit van een database. Daarmee bedoel ik dat alles op eenzelfde, gestructureerde manier moet worden opgebouwd.”
4. Integreer en automatiseer
De tijd van de manuele input is helaas nog niet helemaal achter de rug. “Toch kun je je database al een heel deel automatisch voeden door interessante integraties”, zegt Katleen. “Alle inkomende en uitgaande traffic en interacties op social media kun je perfect koppelen aan je CRM. En er is helemaal geen reden om dat niet te doen.”
5. Praat eens met een externe deskundige
Wil je echt weten of je database goed zit, waar de hiaten zich bevinden en hoe je het kunt verbeteren? Dan is concreet advies van een externe expert zeer welkom aldus Katleen. "Dankzij white space analyses – dat zijn vergelijkingen tussen je eigen database en die van een externe expert – kunnen bedrijven hun eigen database duurzaam versterken en verrijken. “Onze database bijvoorbeeld bevat een 360° view van de fleet- en technologiemarkt. Het bevat onder andere het IT-park van bedrijven. Zo kom je te weten waar je database tekort schiet."