Teamleader is het snelst groeiende bedrijf van België. De Gentse scale-up achter de gelijknamige oplossing voor CRM, sales, projectmanagement en facturatie mocht gisteren de befaamde Technology Fast 50-award in ontvangst nemen. “Dit is een award voor het hele team - zij zijn de reden dat Teamleader het zo goed doet”, laat oprichter en CEO Jeroen De Wit weten. Waar zijn bedrijf haar snelle groei aan te danken heeft? Bloovi schrijfster Magali De Reu zat met hem samen, en kreeg Teamleader’s succesgeheimen voorgeschoteld.
Blijf (krampachtig) trouw aan je visie
In 2012 richtte De Wit (samen met Willem Delbare en Mathias De Loore, nvdr) Teamleader op. Hij blikt terug op de weg die hij heeft afgelegd. “Het was zowel op persoonlijk als professioneel vlak een enorm leerrijke ervaring”, vertelt hij. “Ik ben een first time founder, en had voor het Teamleader-tijdperk geen werkervaring. Het runnen van mijn eigen bedrijf zou een proces worden van vallen en opstaan - dat werd snel duidelijk.”
Als start-up mag je nooit afwijken van je visie.
Maar de Gentenaar wist waar hij met het product naartoe wilde. Ondernemers en kmo’s moesten ondersteuning krijgen in het proces van lead tot facturatie. “Teamleader heeft zo’n twee jaar de tijd genomen om haar product market fit te vinden”, knikt hij. “We hebben letterlijk heel België rondgereden om te gaan praten met andere ondernemers. Zodra we wisten dat we op het juiste spoor zaten, zijn we nooit meer afgeweken van onze visie. Natuurlijk is Teamleader door de jaren heen als softwareoplossing geëvolueerd. Maar alles wat we doen kadert telkens opnieuw in ons grotere doel. Ik geloof dat elke start-up zich zo krampachtig moet vasthouden aan haar visie.”
It’s all about people
De Wit erkent dat de razendsnelle groei van het bedrijf een zege is voor het hele team. “Dat is waarschijnlijk een cliché hé,” lacht de CEO, “maar het is de waarheid. Teamleader is al lang niet meer het verhaal van Jeroen en zijn twee vrienden. Het bedrijf staat en valt met het aantrekken, samenbrengen én motiveren van de juiste mensen. We hebben dan ook sinds het begin hard gewerkt om die visie en mentaliteit over te brengen naar het team. Ook hebben we ervoor gezorgd dat het hiring team weet welke profielen Teamleader nodig heeft. De eerste jaren woonde ik mee de eerste sollicitatiegesprekken bij, en gaf ik aan de verantwoordelijke collega mijn bevindingen mee. Nu weet ons HR-team perfect wie we op welk moment nodig hebben. Zo zijn we het er allemaal over eens dat een mix een gezonde balans in het team houdt. Zelf houd ik er bijvoorbeeld een duurzame visie op na en ben ik heel langetermijngericht, maar ik besef ook dat we mensen nodig hebben die graag op korte termijn dingen verzetten en bereiken. En kijk, zo zijn we inmiddels al met 180 (lacht).”
Een bedrijfscultuur moet menselijk blijven.
Volgens de twintiger weet ieder teamlid precies aan welk verhaal hij meebouwt, wat een soort gevoel van samenhorigheid creëert. “Iedereen neemt het bedrijf en haar klanten serieus en weet welke professionele aanpak Teamleader verwacht”, legt hij uit. “Dat is het resultaat van ons transparant beleid - ik wil dat er geen geheimen zijn in het bedrijf. Maar eigenlijk waak ik er vooral over dat de sfeer informeel blijft en dat er kan gelachen worden. Het moet gewoon menselijk blijven, snap je?”
Bouw met een customer-centric aanpak een merk rond je product
Na 5 jaar gelooft De Wit dat hij met Teamleader veel meer dan louter een product heeft neergezet. “Er zijn mensen die echt fan van ons zijn zonder dat ze Teamleader gebruiken”, zegt hij tevreden. “Dat komt doordat we een merk hebben gebouwd rond onze oplossing. Nog belangrijker: een merk waarmee onze klanten zich vereenzelvigen. ”Zo hebben we een hele tijd geleden zeer bewust stilgestaan bij wie we zijn, welke waarden we willen uitstralen en wat we daarmee wensen te bereiken. Vervolgens bestaat de kunst erin die op zeer doelbewuste wijze te verzoenen met je klanten en hun noden. Bedrijven gebruiken Teamleader niet omdat het een hippe CRM-oplossing is. Ze gebruiken Teamleader om productiever en efficiënter te werken. Daarom organiseren we jaarlijks ons Work Smarter-event. Daarom lanceerden we vorig jaar De Tijdstrijd. Het zijn enkele initiatieven die op een slimme manier inspelen op wat er leeft bij ons publiek.”
De Wit stipt wel aan zoiets een bijna extreme customer-centric aanpak vereist. “Ik praat nog steeds met klanten, en zal dat blijven doen”, weet hij. “Ook al hebben we customer success teams die voortdurend contact hebben met klanten: zelf wil ik de vinger aan de pols kunnen houden. Naarmate je zo snel groeit, wordt dat wel een uitdaging. In het prille begin kende ik onze 20 klanten persoonlijk, nu logt er meer dan dertigduizend man elke dag in bij Teamleader. Dat vereist eerst en vooral continue feedback loops, zodat je op de hoogte blijft van de mening van je klanten. Om bovendien ons customer-centric beleid in zo’n groeispurt te kunnen handhaven, hebben we tijdig aan de alarmbel getrokken en activiteiten en customer journeys in zoveel mogelijk processen gegoten. Hadden we dan niet gedaan, dan zouden we nu verdronken zijn.”
Wees bescheiden
Teamleader is zowat het schoolvoorbeeld der Belgische starters en scale-ups. De Wit wordt dan ook veel gevraagd als spreker. “Elk snelgroeiend bedrijf krijgt schouderklopjes en wordt misschien wel gepamperd”, zegt de oprichter voorzichtig. “Ik heb mij daar nooit in laten meeslepen, en mijn omgeving kent me als een bescheiden gast. Tja: als duizend man beweert dat je het enorm goed doet, dan moet je dat geloven. En wees maar zeker dat we hier intern de tijd nemen om successen te vieren."
Als duizend man beweert dat je het enorm goed doet, dan moet je dat geloven
"Maar we zijn nooit gaan zweven, en gaan dat ook nooit doen. Erkenning is tof en stimuleert ons, maar aan het einde van de dag willen we gewoon keihard werken en resultaten bereiken. Anders komt er misschien een moment waarop we bepaalde dingen vanzelfsprekend nemen. Nee, we blijven ons ervan bewust dat ook wij onze zwaktes hebben waar we moeten aan werken.”
Documenteer al je lessons learned
Naar verluidt is de Teamleader-cultuur eentje van trial and error. “In een start-up heb je de luxe om veel te experimenteren”, bevestigt De Wit. “Zeker bij ons was dat een must, want er zijn heel weinig playbooks van succesvolle SaaS software in Europa die zich richt op kmo’s. Natuurlijk hebben we flink wat fouten gemaakt en moesten we daaruit leren. Maar dat kon enkel als we onze geleerde lessen zouden documenteren. Daarom hebben we onze eigen playbooks gemaakt van alles wat goed werkte. Die kopiëren we dan wanneer we een bepaalde activiteit of proces moeten herhalen. Weet wel dat we die playbooks regelmatig in vraag stellen, bepaalde processen raken op een gegeven moment soms achterhaald.”
Blijf jezelf heruitvinden, maar bewaar focus
De Wit is ervan overtuigd dat elk snelgroeiend bedrijf zich regelmatig moet heruitvinden. “Er wordt hier flink wat geïnnoveerd - met onze marketplace (Teamleader’s platform met ruim 100 integraties met software voor kmo’s, gaande van boekhoudsoftware en Microsoft Office tot cloudapplicaties voor online betalingen, marketing, telefonie, en veel meer, nvdr) als meest recente voorbeeld”, meent De Wit.
De rol van een CEO bestaat erin niet alles te willen doen
“De grote voorwaarde is natuurlijk nog steeds dat het moet passen in het plaatje van onze visie. In een tijdperk van digitale transformatie is wendbaarheid een absolute must. Daarvoor hebben we enerzijds ons agile development team, maar anderzijds komen er in het algemeen flink wat initiatieven vanuit het team. Daarbij treed ik op als kritisch persoon, want opnieuw: ik wil onze focus bewaren. Ik ben van mening dat de rol van een CEO erin bestaat niet alles te willen doen. Dat is eigenlijk de driver van onze snelle groei. Ik ben er trots op dat we hierin zijn geslaagd.”
Meer weten over de top Fast 50-bedrijven? Raadpleeg hier de lijst.