Komende 23 november is het opnieuw Black Friday. Een vrijdag waarbij fysieke winkels en webshops wereldwijd fikse kortingen geven. Het is traditioneel de dag na Thanksgiving en de start voor de kerstinkopen. Black Friday is gestart in Amerika, maar groeit snel aan populariteit in België. Het is dé kortingsdag bij uitstek en wie houdt nu niet van hoge kortingen? Iedereen die dus graag een nieuwe televisie, parfum of kleren koopt, wacht dus beter nog eventjes af. Maar wat betekent deze ‘shop-hoogdag’ voor de retailer zelf?
Tegemoetkomen aan de verwachtingen van de klant
Amazon bijvoorbeeld is al lang een partij in de sector die de retail flink heeft opgeschud. Dat gebeurt eigenlijk al sinds de oprichting van het bedrijf in 1994. Amazon zorgde voor een vlot en makkelijk winkelproces en versterkte zo de verwachtingen onder consumenten van zichtbaarheid, optimale communicatie en snelle levering.
Dat betekent dat concurrerende retailers vandaag net zo snel en flexibel moeten zijn, wat niet mogelijk is zonder de inzet van digitale systemen en het integreren van data met schaalbare oplossingen. Piekperioden, mede veroorzaakt door Black Friday en Amazon Prime Day, onderstrepen de noodzaak om operationele processen in het magazijn te automatiseren, inzicht in de voorraad te waarborgen en verbindingen te maken met vervoersplatformen.
Daarbij moet een bedrijf zorgen voor effectieve mobiele oplossingen in het warehouse en voor bestuurders, en een effectief bezorgprogramma implementeren – en dat allemaal terwijl er naadloze communicatie met de consument plaatsvindt. Alleen door de bedrijfsvoering efficiënt te stroomlijnen, kunnen onlineretailers en hun logistieke dienstverleners aan de verwachtingen van de klant voldoen.
Voorbereiding op Black Friday
Hoewel Black Friday een optie is voor andere onlineretailers om aan te haken en zo hun omzet te vergroten, is het nog altijd van groot belang om een gediversifieerde verkoopstrategie in te zetten en flexibel te blijven.
Een juiste aanpak vraagt om systemen die automatisch orders kunnen consolideren via een centraal platform ongeacht het verkoopkanaal, die verzendlabels kunnen afdrukken, die informatie naar interne systemen kunnen doorsturen en die leveringsopties realtime kunnen bevestigen. Door een allesomvattende groeistrategie toe te passen en op een breed scala van markten en kanalen te mikken, is het voor onlineretailers eenvoudiger om de continuïteit van hun bedrijf ook buiten de piekmomenten te verzekeren.
Om de interne logistieke processen te automatiseren, is een flexibele en schaalbare Warehouse Management Solution (WMS) essentieel: alleen met zo’n systeem kunnen onlineretailers aan de leveringsverwachtingen van klanten voldoen, kosten besparen en fouten verminderen. Met de juiste WMS-oplossing kunnen onlineretailers bovendien gemakkelijk orders beheren, automatisch importeren en plaatsen op een volledig geoptimaliseerde pick-lijst.
Met realtime end-to-endinzicht in de supply chain kunnen onlineretailers een optimale klantervaring bieden en belangrijke efficiëntiewinsten behalen. Een geavanceerde rittenoptimalisatie kan bijvoorbeeld de prestaties van eigen of uitbestede transportactiviteiten veranderen, met indrukwekkende besparingen. Deze ingrepen moeten echter deel uitmaken van een groter geheel om optimaal te kunnen profiteren van de mogelijke efficiëntievoordelen. Dit is waar de WMS een rol kan spelen.
De uitdagingen voor retailers om zonder extra kosten snellere en flexibelere leveringsopties te realiseren, zijn geen geheim in de industrie. Organisaties van elke omvang staan onder toenemende druk om grotere efficiëntie binnen hun toeleveringsketen te creëren om zo te kunnen concurreren.
Door gebruik te maken van een WMS specifiek voor e-commerce, kunnen meer organisaties tijdens nieuwe piekperioden zoals Black Friday operationeel klaar zijn om bestellingen af te handelen, foutenpercentages te verminderen, kosten te verlagen, verkoopcijfers te verhogen en – het allerbelangrijkste – tegemoet te komen aan de klantverwachtingen of die zelfs te overtreffen.