persoonlijk groeien | 3 min read

3 dingen die werkgevers moeten doen om toptalent aan boord te houden:

Een van de moeilijkste taken voor bedrijfsleiders is het vinden van het juiste talent. Maar nu glijdende uren, thuiswerk en hippe werkruimten steeds meer ingeburgerd raken wordt het ook steeds uitdagender om werknemers te houden. Zeker als je weet dat de jacht naar het juiste talent steeds harder woedt. In een artikel op entrepreneur.com werden onlangs enkele handige tips geschetst om bedrijfsleiders te helpen talent aan boord te houden. Een samenvatting:

Wat een beetje appreciatie kan doen

Er zijn tal van manieren om je personeel op lange termijn aan jouw bedrijf te binden. Voor sommigen kan dat een hoger loon zijn, anderen appreciëren een bureau voor zichzelf of een mooiere bedrijfswagen. Er is niet echt een gemene deler waar iedereen blij mee is. Of toch? Wat alle werknemers weten te appreciëren is een simpele ‘bedankt’ bij tijd en stond. Als leiders wat meer appreciatie zouden tonen op de werkvloer, dan zou het aantal verstuurde ontslagbrieven in een oogwenk een pak lager liggen.

Ondanks dat ontslag een logisch gevolg is van ondernemen hoor je steeds meer bedrijfsleiders zeggen dat talent aan boord houden een van dé redenen is waarvan ze ’s nachts het meeste wakker liggen. Appreciatie tonen kan een eerste stap zijn om ervoor te zorgen dat het aantal ontslagbrieven dat je te verwerken krijgt aanzienlijk lager uitvalt dan voorheen. Maar daar blijft het natuurlijk niet bij...

Kent iedereen de richting?

Wat vaak vergeten wordt is dat mensen hunkeren naar het gevoel om erbij te horen. Je kan zoiets het best vergelijken met de metafoor van een bus. Als leider moet je er simpelweg voor zorgen dat iedereen aan boord is, zeker zijn dat iedereen aan boord weet welke kleur de bus heeft en in welke richting die rijdt. Ook belangrijk: zorg ervoor dat het duidelijk is wie aan het stuur mag zitten. Daarom is het enorm belangrijk dat een leider blijft hameren om duidelijkheid te scheppen in de missie waar het bedrijf voor staat, het doel dat je samen wil bereiken en hoe je daar precies wil geraken. Een voorbeeld van zo'n bedrijf? Denk maar aan de “Occupy Mars” slogan die her en der te zien is in het hoofdkwartier van Elon Musk’s SpaceX. Buitenstaanders zouden het wellicht zien als een vergezocht statement dat vooral marketingdoeleinden heiligt, maar voor de medewerkers van SpaceX is het bittere ernst. Elke raketlancering is een stap dichter bij hun ultieme doel. Elon Musk deinst er ook niet voor terug om het grote overkoepelende doel dan ook steevast te herhalen in elke presentatie, persevenement of interview...

Leren je werknemers nog bij?

Vaak is iemand die op automatische piloot een job kan uitvoeren een droom qua efficiëntie. Maar als je talent aan boord wil houden moet je als bedrijfsleider luisteren naar je werknemers en ze de kans bieden om hun horizon -al dan niet intern- te verruimen. Op die manier zorg je ervoor dat je werknemers gemotiveerd blijven en steeds het gevoel hebben bij te leren. Vaak is het zo dat wanneer gemotiveerde mensen geconfronteerd worden met professionele immobiliteit ze hun biezen pakken. Als je als bedrijfsleider daarop inspeelt, kan je zoiets voorkomen. Steeds meer bedrijven zorgen daarom voor genoeg mogelijkheid tot interne mobiliteit en gebruiken deze troef niet alleen om talent te houden maar ook als een aantrekkingspool voor nieuw talent.

Samengevat: toon appreciatie, zorg voor een overkoepelende missie en persoonlijk perspectief. De gedachte dat alleen loon, auto of vakantiedagen een belang spelen zijn niet meer van deze deze tijd. Steeds vaker is het de managementstijl die voor veel mensen een dealbreaker blijkt te zijn. Je weet dus wat te doen als leider...

Related stories