Innoveren | 4 min read

In de marge: Proefproject met zelfrijdende taxi’s in Silicon Valley

Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En - misschien nog veel belangrijker - waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

Vlaamse jongeren opvallend positief over ondernemerschap

Uit een nieuwe studie van de Universiteit Gent bij meer dan 1.000 Vlamingen blijkt dat 60% van de jongeren tussen 18 en 29 jaar ondernemerschap als een interessante carrièrepad zien. 77% geeft ook aan dat succesvolle ondernemers in Vlaanderen respect en aanzien genieten. Vlaamse jongeren zijn daarmee opvallend positiever over het ondernemerschap dan de gemiddelde Vlaming.

Desondanks slaan Vlaamse jongeren niet massaal aan het ondernemen. Amper 5% is onlangs een eigen zaak begonnen. Dat komt omdat ze hun eigen potentieel onderschatten: slechts 30% denkt over de nodige competenties te beschikken om een eigen bedrijf te starten. Dat percentage ligt lager dan bij de rest van de Vlaamse bevolking. Ook faalangst speelt een rol, want 56% geeft aan dat angst om te mislukken hen ervan weerhoudt om als ondernemer te beginnen.

Proefproject met zelfrijdende taxi’s in Silicon Valley

In het najaar van 2019 gaan de Duitse autobouwer Daimler en onderdelenleverancier Bosch een gratis pendeldienst met zelfrijdende taxi's aanbieden. Welke stad in Californië daarvoor in aanmerking komt, ligt nog niet 100% vast maar wellicht wordt het Silicon Valley, weliswaar op een beperkt aantal wegen. Dit proefproject moet aantonen hoe diensten als car sharing (car2go), ride-hailing (online taxisysteem zoals mytaxi) en multimodale platforms (moovel) slim kunnen connecteren om de toekomst van de mobiliteit vorm te geven.

Hoeveel zelfrijdende precies zullen ingezet worden voor het proefproject, is niet bekend. Wel dat klanten, door gebruik te maken van een app-gebaseerde mobiliteitsdienst, zo’n gratis robo-taxi kunnen bestellen voor een aantal geselecteerde routes in de stad.

Bosch en Daimler begonnen in april 2017 samen te werken rond de ontwikkeling van volledig geautomatiseerd en onbemand rijden in steden. “Die ontwikkeling brengen tot een niveau dat klaar is voor serieproductie, kan je vergelijken met een tienkamp”, klinkt het bij Bosch. “Het is niet genoeg om goed te zijn in één of twee gebieden. Je moet alle disciplines perfect beheersen. Alleen dan lukt het ons om veilig geautomatiseerd te rijden op wegen en in de stad.”

Brussel overweegt drones om ambulances bij te staan

Drones: in sommige (buitenlandse) steden leveren ze al onze pakjes af, maar de kans bestaat dat ze binnenkort in Brussel ook de hulpverleningsdiensten versterken. Zo zouden ze bijvoorbeeld defibrillatoren kunnen brengen naar plaatsen die minder vlot door een ambulance te bereiken zijn. Zo zou er bij noodgevallen heel wat kostbare tijd gewonnen worden. Maar ook het vervoeren van bloedzakjes kan op die manier sneller verlopen.

De stad Brussel ondertekende daarvoor afgelopen dinsdag een intentieverklaring bij het Urban Air Mobility-initiatief (UAM), een project voor stedelijke luchtmobiliteit van het Europees innovatiepartnerschap voor slimme steden en gemeenschappen (EIP-SCC). Dat heeft als doel om steden, burgers, bedrijven en andere belanghebbenden samen te brengen om het onderzoek naar praktische toepassingen, zoals het gebruik van drones, te versnellen. “Door te laten zien dat we in staat zijn te innoveren en te anticiperen op het gebruik van drones om levens te redden, toont Brussel zich van zijn beste kant”, vertelde burgemeester Philippe Close nog aan De Standaard.

Weldra kunnen ook Cubanen mobiel surfen

Ze hebben er lang moeten op wachten, maar binnenkort zullen ook de Cubanen gebruik kunnen maken van mobiel internet. Het staatstelecombedrijf is inmiddels begonnen met de introductie van 3G-internet en hoopt dat tegen het einde van dit jaar mobiel internet beschikbaar zal zijn voor alle 5 miljoen klanten, wat ongeveer de helft van de bevolking is.

Hoe diep ze daarvoor in de geldbeugel zullen moeten tasten, is vooralsnog niet geweten. Maar de vrees is daar dat een 3G-abonnement voor de meeste Cubanen onbetaalbaar zal zijn. Naar verluidt zal Cuba de toegang tot eigen, door de overheid gecontroleerde apps en websites aanmoedigen door de kosten hiervan lager te maken dan het gebruik van andere diensten op internet.

Lange tijd hadden de Cubanen geen toegang tot het internet en was dit enkel voorbehouden voor ambassades, bedrijven en hotels. Wel zijn er sinds enkele jaren op meerdere locaties in het communistische land wifi-hotspots voorzien zodat ook burgers en toeristen er kunnen surfen.

De rijkste man uit de moderne geschiedenis? Jeff Bezos

En zo geschiedde: Bezos was al de rijkste man ter wereld, maar nu mag hij zich ook nog eens de rijkste man uit de moderne geschiedenis noemen. Afgelopen maandag ging de Amazon CEO over de magische grens van 150 miljard dollar (bijna 130 miljard euro). Daarmee stootte hij Bill Gates van de troon, die het nu met een tweede plek moet doen. Eind jaren 90 was Gates namelijk 100 miljard dollar waard. Rekening houdend met het huidige prijsniveau, zou dat omgerekend zo’n 149 miljard dollar zijn. Of Bezos zich nu de rijkste man ooit mag noemen, valt nog te betwijfelen aangezien Bloomberg nog maar sinds 1982 de miljardairslijst bijhoudt.

Related stories