In één jaar van 8.000 naar 16.000 volgers op je LinkedIn Company Page! Een 7-stappenplan:

Marketing 3 min read

Credits: Social Blooming©

Vorig jaar wist een van onze klanten in amper 12 maanden tijd het volgersaantal op hun LinkedIn company page te verdubbelen. Ze gingen van bijna 8.000 volgers naar ruim 16.000 volgers! Zo'n prestatie komt misschien wel vaker voor op Facebook of Twitter, maar op LinkedIn is dat een stuk minder vanzelfsprekend volgens mij! Zeker als je bedenkt dat het grootste deel van deze aanwas organisch gerealiseerd is. Hoe kregen ze dat voor elkaar? We leggen het uit in 7 stappen!

Stap 1: Stel eerst orde op zaken

Verschillende company pages voor regionale vestigingen, diverse showcase pages en tientallen groepen die door enthousiaste medewerkers zijn aangemaakt,... bij menig groter bedrijf zie je door de LinkedIn-bomen het bos niet meer. Een cruciale eerste stap is daarom: een duidelijk beleid formuleren. Welk doel dient elke pagina of groep? Wie is er verantwoordelijk voor? En zijn er voldoende middelen om de pagina´s op niveau te houden? Kijk daarbij ook naar de huidige activiteiten en het engagement op de bedrijfspagina´s en groepen. Sluit de inactieve groepen en hef de pagina’s op als die niet bijdragen aan het doel of verwarring kunnen veroorzaken. Voor de LinkedIn company pages, showcase pages en groepen geldt: doe het goed of doe het niet!  

Stap 2: Zorg voor het goede voorbeeld

Zorg ervoor dat de LinkedIn company page, eventuele showcase pages en groepen er professioneel uitzien. Om dat te bereiken kan je bijvoorbeeld het bedrijfslogo, de volledige bedrijfsnaam, een goede omschrijving en contactgegevens toevoegen.

Stap 3: Communiceer intern het nut en de noodzaak van de LinkedIn Company Page

Wat de organisatie met 16k volgers slim gedaan heeft, is dat zij bovenstaande stappen duidelijk hebben gecommuniceerd aan de medewerkers. Dit zorgt voor helderheid en vertrouwen in het bedrijf en creëert een draagvlak. Daarnaast hebben zij aan iedereen gevraagd om de persoonlijke profielen goed te koppelen aan de bedrijfspagina. Dat is namelijk essentieel voor potentiële klanten en sollicitanten om snel een ingang te vinden bij het bedrijf. Zeker nu ook de LinkedIn Messenger adaptive is en toont welke van je connecties bij een bepaald bedrijf werken. Daarnaast is het ook belangrijk dat al je werknemers je company page volgen. Zo voorkom je dat klanten eerder nieuws over het bedrijf te weten komen dan je eigen werknemers.

Stap 4: Vertél dat je een actieve LinkedIn pagina hebt.

Natuurlijk wil je dat naast je werknemers ook klanten je LinkedIn activiteiten op de voet volgen. Communiceer dus ook extern over je company page. Voeg iconen toe aan je website, zet de URL in je e-mailhandtekeningen en in andere offline middelen.

Stap 5: Plaats regelmatig relevante content

Veel bedrijven zijn voorzichtig met het frequent posten. Toch zien wij bij onze klanten dat vaker posten werkt! Dagelijks kan prima. De onderneming (met 16.000 volgers) waarover in dit artikel sprake is, postte soms wel 10 tot 15 (!) berichten per week. Dat is goed zolang de informatie maar relevant is voor (een groot deel) van jouw volgers. Vraag je je af wat je volgers eigenlijk verwachten op een LinkedIn company Page? LinkedIn heeft het al voor je onderzocht: check hier de onderzoeksresultaten . Denk ten slotte ook aan de mogelijkheid om organisch updates te targeten.

Stap 6: Test!

Wat is het ideale moment om te posten? Welk type content werkt het best? Op welke onderwerpen zitten mijn volgers te wachten? Simpel, test het en houd nauwgezet de analytics in de gaten! Je volgers geven door hun engagement (clicks, likes, comments, shares) namelijk (indirect) het antwoord.  

Stap 7. Campagnes.

Hoewel het grootste deel van de groei van deze organisatie toe te schrijven is aan de organische activiteiten, moet je om succes te boeken deze dagen je updates sponsoren. Bewijzen en cijfers hiervan zijn moeilijk te achterhalen, al kwamen we wel deze interessante test tegen.

Credits: Michael Brito

Door updates te sponsoren, creëer je een groter bereik en engagement bij specifieke doelgroepen én kan je ervoor zorgen dat je volgers ook daadwerkelijk allemaal je updates zien. Begin pas met campagnes als je company page en de profielen van jouw medewerkers geoptimaliseerd zijn voor een nóg groter effect.

En, heb je zelf ook een succesverhaal om te delen? We zijn erg benieuwd naar jouw case! Heb je zelf op LinkedIn een enorme groei in je aantal volgers gerealiseerd? Of een enorme verbetering in het engagement? We horen het graag!

Marketing sebastiaan nagel linkedin