written by
Astrid Leriche

Opinie: CEO's, winnen doe je niet alleen

Ondernemen 3 min read

In samenwerking met Georges Lieben

Tijdens het World Economic Forum dat eind januari plaatsvond in Davos werd de bedrijfscultuur van een aantal CEO’s uit Silicon Valley stevig onderuit gehaald. En dat is niet altijd onterecht. Zo heb je bijvoorbeeld Travis Kalanick, voormalig topman van Uber, die bekend stond om zijn hoog machogehalte en opzij werd geschoven omwille van zijn uitspattingen en meedogenloze managementstijl. Bedrijfsleiders zijn geen rocksterren. Als je die status ambieert zit je in het verkeerde vak. Een CEO heeft één belangrijke fanbase die hem maakt of kraakt en dat zijn de medewerkers.

Kweek vertrouwen

Als je prioriteit louter in eigen groei en winst liggen, ga je daar vroeg of laat een prijs voor betalen. Om te groeien moet je winst maken, dat klopt. Maar duurzame groei komt niet vanzelf. Daarvoor heb je eerst en vooral een stevige basis aan vertrouwen nodig binnen je bedrijf. De Harvard Business Review publiceerde vorig jaar nog een studie over de verandering in de moraal van medewerkers wanneer start-ups sterk groeien. In start-ups die snel groeien en waar weinig rekening wordt houden met de tevredenheid van de werknemers, daalt logischerwijs ook het vertrouwen en de motivatie. Twee zaken die je als bedrijfsleider kan inzetten om dat tegen te gaan zijn transparantie en erkenning, twee sleutelelementen die je niet rechtstreeks iets kosten.

Geef ruimte

Groei mag niet gelijk staan aan winst of aan de populariteit van jezelf als CEO. Natuurlijk heb je als manager de autoriteit om finale beslissingen te nemen, maar je moet je wel laten uitdagen en bijstaan door medewerkers. Als techbedrijf moet je innovatieve oplossingen bouwen die op lange termijn doeltreffend blijven. Daarvoor moet je team constant vernieuwend zijn en voor die creativiteit is -letterlijk en figuurlijk- ruimte nodig. In een bedrijf waar een sterke hiërarchie heerst of waar je mensen in hokjes steekt, is er weinig ruimte voor creativiteit en innovatie. Werknemers hebben behoefte aan zowel fysieke als mentale ruimte. Je hoeft ze niet onnodig of artificieel in de buurt te houden door een tandarts, kinderdagverblijf of privé fitness te voorzien zoals de Googles van deze wereld. We hoeven onze medewerkers niet “verslaafd” te maken aan een fysieke werkplek.

Deel je kennis

Vaak kweekt het ook vertrouwen bij de werknemers als kennis, ideeën en expertise openlijk met elkaar gedeeld worden. Zo hebben we bij Bagaar geen aparte bureaus, maar deelt iedereen er dezelfde open werkplaats. Iedereen kan er van gedachten met elkaar wisselen. Als er transparantie is en ideeën worden met respect uitgewisseld, is een team over het algemeen hechter. Jack Ma, oprichter van Alibaba, dankt het succes van zijn bedrijf ook aan zijn medewerkers. Zijn advies is om je te omringen met medewerkers die slimmer zijn dan jijzelf en er vervolgens voor zorgen dat ze goed samenwerken en zichzelf verbeteren.

Groei staat dus niet enkel gelijk aan financiële winst maar ook aan openheid, transparantie en vertrouwen. Dàt is de enige echte, solide basis waarop je bedrijf kan groeien. Als medewerkers morgen geen vertrouwen hebben in hun bedrijfsleiders of het gevoel niet meer hebben dat ze een belangrijk onderdeel zijn van de missie, verliezen ze hun vertrouwen en hun motivatie. Wat zijn we dan met een sterk high-tech eindproduct waarmee we de wereld een beetje aangenamer maken als medewerkers er zelf niet in geloven?

Laat je uitdagen!

De lessen die we kunnen trekken uit de managementstijl van een aantal Silicon Valley goeroes zijn dus eigenlijk heel eenvoudig en vooral heel erg vanzelfsprekend. Je missie moet groter zijn dan financiële winst alleen, hiërarchie moet plaats maken voor een breed netwerk aan talenten die zich kunnen ontplooien, je moet een evenwicht vinden tussen je medewerkers controleren en versterken, ruimte laten voor creativiteit en transparantie scheppen. En toch loopt er nog steeds menig start-up in diezelfde val. Ook hier bij ons. Dat is jammer, want ook in de tech sector geldt het principe dat ‘happy employees equals happy customers’. En tevreden klanten brengen groei en winst. Cirkeltje rond.

Een bedrijf kan geen meerwaarde bieden aan de maatschappij als je op de werkvloer aan elkaar geen meerwaarde kan bieden. Niets is mooier dan collega’s persoonlijk én binnen de organisatie te zien groeien. Durf je medewerkers een platform te geven en je zal ervan versteld staan hoeveel winst je eruit haalt op lange termijn. Zo’n bedrijfscultuur houdt natuurlijk risico’s in, maar je krijgt er op de werkvloer wel wat rock ‘n’ roll voor in de plaats.

Noot van de redactie: opinies vertegenwoordigen niet noodzakelijk de mening van Bloovi. Indien je het niet eens bent met de auteur en zelf een opinie wil schrijven, stuur ons dan een mailtje op redactie@bloovi.be

Ondernemen opinie leiderschap