Retailer, hoe voorkom je de januari-dip? 6 tips om de aandacht vast te houden na de feestperiode

Marketing 4 min read

De kerst- en nieuwjaarsperiode betekent voor de meeste retailers vooral een gezellige en vrolijke drukte, en een belangrijke periode om de jaar objectieven alsnog te realiseren. Maar die periode staat vaak in schril contrast met wat na Nieuwjaar volgt: een ietwat verdrietige, luwe periode waarin retailers zich voornamelijk bezig (moeten) houden met retours, voorraadoverschotten, solden en consumenten die even niks meer uitgeven.

Maar wat als januari echt een frisse start van het nieuwe jaar kon betekenen? Wat als je de eindejaarsperiode kon benutten om je business een perfecte doorstart te laten maken? Met een beetje creativiteit lukt dit wel. Hieronder vind je alvast zes tips om het customer engagement te vergroten en meer te verkopen in 2018, van bij de start.

1. Doe mooie aanbiedingen en schreeuw het van de daken

In de soldenperiode moeten de winkeliers met zijn prijskortingen opboksen tegen de vaak moegeshopte consument met een (half)lege portemonnee. Gedaan met de mooie en dure cadeaus, de consument is nu op zoek naar het buitenkansje voor zichzelf. Met onderstaande tips maak je het meeste kans om in die omstandigheden toch nog het onderste uit de kan te halen:

  • Maak per categorie follow up e-mails. Zet je data effectief in en gebruik de aankoopgeschiedenis om shoppers gericht aan te spreken met aanbiedingen die ze zeer waarschijnlijk interessant zullen vinden.
  • Kies voor een gefaseerde berichtgeving over je koopjes: begin met berichten als “De eerste aanbiedingen van het seizoen!” en “Nieuwe aanbiedingen!”. Nadien kan je eventueel uitpakken met berichten over het totale aantal producten in de verkoop, met klinkende titels zoals: “Nu duizenden items in de uitverkoop!”.
  • Er is niets mis mee om eens extra de schijnwerpers te richten op berichten op de homepage of in e-mails door actuele afgeprijsde items waarvan veel voorraad is in het zonnetje te zetten. “Sociaal bewijs” heeft ook een zeer positief effect op conversie: klanten zien graag op welke aanbiedingen andere mensen zijn ingegaan.
  • Kies een ‘branded hashtag’ voor je uitverkoop, en nodig shoppers uit om foto’s van hun koopjes op Instagram te posten.

2. Een verzilverde cadeaubon is er 1,2 waard

Volgens CashCard.com geeft 72 procent van de ontvangers van een cadeaukaart gemiddeld 20 procent meer uit dan de waarde van hun cadeaukaart. Waarom dan niet van de soldenperiode gebruik maken om hen aan te moedigen om die cadeaubon te verzilveren?. Hiervoor kan je uitstekend Artificial Intelligence (AI) inzetten. Zijn de cadeaukaart-ontvangers al eens eerder op je webshop geweest? Dan weet je ook wat ze toen hebben aangeschaft of wat ze in hun winkelmandje lieten liggen. Op basis van deze informatie kun je jouw klanten een suggestie of speciale aanbieding doen via social media kanalen of e-mailmarketing. Dit kan de stap naar aankoop helpen verkleinen.

3. Promoot aanvullende items

Wanneer iemand zijn cadeaubon komt verzilveren, kan je dit moment ook benutten voor cross-selling en de verkoop en promotie van accessoires. AI helpt ook hierbij om de juiste suggesties voor te schotelen. Met de juiste data bij de hand kan je (de juiste) beschermhoesjes bij telefoons verkopen en mutsen en handschoenen bij winterjassen aanprijzen. Wanneer mensen bijvoorbeeld hun cadeaus registreren voor garantie-doeleinden, is dat een perfect moment om ze een gepersonaliseerde e-mail te sturen met suggesties voor aanvullende items.

4. Social media

Social media zijn een perfect medium om het gesprek gaande te houden na de feestdagen. Bedenk creatieve hashtags en nodig klanten en cadeau-ontvangers uit om mee te doen aan de conversatie. De mobiele telefoons van consumenten staan vol met foto’s en video’s van hun favoriete feestdag-momenten, selfies en de cadeaus waarover ze willen opscheppen op social media. Creëer een branded hashtag en nodig je volgers uit om hun ervaring met je product - of het nu gaat om het moment dat ze hun cadeau kregen of de eerste keer dat ze het gebruikten - te delen.

De week tussen kerst en nieuw kan een goed moment zijn om dit soort campagnes te promoten, omdat veel mensen dan vrij hebben en meer tijd doorbrengen op social media. Maak reclame voor de hashtags door flyers aan bestellingen toe te voegen, door e-mailmarketing, via berichten op de website, bevestigingsmails en uiteraard op de eigen social mediakanalen.

5. Wees creatief met e-mailcampagnes

De meeste online marketeers halen na de feestdagen opgelucht adem, maar ze kunnen dan nog niet op hun lauweren rusten. Hieronder een paar creatieve ideeën voor e-mailcampagnes voor na de feestdagen waarin niet afgeprijsde items worden gecombineerd met aanbiedingen:

  • Het beste van 2017: zet de best verkopende producten van 2017 in het zonnetje en neem hierbij ook reviews mee
  • Weer leverbaar: wanneer een bepaald item tijdens de feestdagen uitverkocht raakte, laat je klanten dan weten dat het weer leverbaar is, om zo de verkoop te verhogen.
  • Merkvoordeel herhalen: de feestdagen brengen nieuwe klanten en nieuwe nieuwsbrief-abonnees met zich mee. Daarom is de periode direct na de feestdagen bij uitstek geschikt om deze nieuwkomers te wijzen op de voordelen van je merk en je ledenprogramma, en ze te vragen om een ‘follow’ of ‘like’ op social media.

6. Grijp de aandacht van de klant

‘Clienteling’ en mobile en social messaging winnen aan populariteit en bieden merken niet alleen de mogelijkheid om op te vallen, maar ook om persoonlijk contact met hun klanten te hebben. Dankzij AI kan je data uit verschillende kanalen gebruiken om na de feestdagen het gesprek met je volgers en klanten aan te blijven gaan. Nodig ze uit in je winkel voor een voorproefje van de nieuwe collectie gebaseerd op hun aankoopgeschiedenis, organiseer een event alleen voor genodigden of doe suggesties voor producten waarmee ze het jaar goed kunnen beginnen.

Iedereen weet hoe belangrijk de laatste drie maanden van het jaar zijn voor retailers. Maar heel wat minder mensen beseffen het belang van het halo-effect van de eindejaarsperiode: je kan de verkoop drijven door de positieve gevoelens die mensen bij je merk hebben gekregen uit te rekken tot ver in het nieuwe jaar. Maak nu alvast plannen voor je strategie voor na de feestdagen zodat je straks opvalt en het momentum vast kunt houden.

Marketing Retail Eindejaar