written by
Lara Deraes

Teamleader, In The Pocket en StoryMe bundelen krachten in war for talent

persoonlijk groeien 3 min read

De drie Belgische techbedrijven Teamleader, In The Pocket en StoryMe organiseren op 22 februari Job Noord. Dat jobevent vindt plaats in Dok Noord, door sommigen ook wel het Silicon Valley van Gent genoemd, en is gericht naar studenten en pas afgestudeerden. Voor snelgroeiende techbedrijven – Teamleader won eind vorig jaar de Deloitte Fast 50 en In The Pocket de Trends Gazelle voor Oost-Vlaanderen - is nieuw talent essentieel om de schaalvergroting te ondersteunen.

Bedrijven in de digitale economie hebben moeite met het vinden van geschikte werknemers, zo blijkt uit de lijst met knelpuntberoepen 2018 van VDAB. Daarom zetten Teamleader, In The Pocket en StoryMe samen het jobevenement Job Noord op poten. De drie zoeken naar een scala aan profielen, van developers tot marketing- en salestalent.

Hoewel ze al met veel zijn, is Teamleader naar nog heel wat nieuwe krachten op zoek

Jeroen De Wit, CEO Teamleader, schetst de situatie in zijn bedrijf: "Teamleader heeft in Europa al 180 jobs gecreëerd, in een domein waar de nodige kennis en ervaring niet per se voorhanden was op de arbeidsmarkt. De zoektocht naar nieuw talent blijft belangrijk om de focus op de klant te versterken, ons product nog beter te maken en onze groei in Europa verder te zetten, nu we uitgroeien tot een internationale scale-up van formaat.”

Digital is een people business

Job Noord gaat door op de site Dok Noord en is een combinatie van drie interactieve workshops. In The Pocket geeft een workshop rond agile werken, dé methode die digitale bedrijven vandaag gebruiken om succesvol te zijn. Teamleader laat deelnemers via een business game kennismaken met de werking van een internationale scale-up. Bij StoryMe kunnen geïnteresseerden meer leren over hoe je kan winnen als bedrijf door video slim in te zetten binnen verschillende domeinen.

Volgens Jeroen Lemaire, CEO In The Pocket, is het belangrijk dat de deelnemers op die manier de bedrijfscultuur van de verschillende bedrijven leren kennen:“Digital is een people business. Wij zijn altijd op zoek naar mensen met ambitie. Het creëren van digitale platformen en producten gebeurt door kleine autonome teams die verantwoordelijk zijn voor alle fases van de product lifecycle. Dat soort verantwoordelijkheid vraagt niet alleen talent en skills, maar ook een goede fit met onze uitzonderlijke bedrijfscultuur.”

We geven veel verantwoordelijkheid, maar een goede fit met onze bedrijfscultuur is dan een must

Lorenzo Bown, CEO StoryMe, beaamt het belang van de match met de bedrijfscultuur: “In onze business moet je in enkele seconden de aandacht van de kijker grijpen, hem informeren en overtuigen. En dat in een tijdperk waar informatie via alle mogelijke media op ons afkomt. De kracht om het simpel te houden is één van de redenen waarom klanten en medewerkers voor ons kiezen. Onze ‘f*ck it, let’s do it’-mentaliteit trekt gedreven mensen aan met het juiste DNA. Afgelopen jaar zijn er 48 video-experts bijgekomen en we verwachten eind dit jaar met 100 te zijn in 4 landen.”

Happiness Manager aan boord

Om toptalent aan te trekken en gemotiveerd te houden, zetten deze techbedrijven, naast een learning & development-budget, ook volop in op een aangename werkplek. De ingrediënten zijn een mooi kantoor, een gezellige werksfeer en gezond eten. Zo ontzorgen ze hun werknemers zodat iedereen zich 100% kan focussen op de klant.

Het team achter StoryMe

Zo heeft StoryMe zelfs een heuse 'Happiness Manager' in dienst. Lorenzo Bown, CEO StoryMe, legt uit: “Om jonge werknemers gelukkig te houden hebben we een Happiness Manager, die zorgt voor ijsjes tijdens een hittegolf of een onverwacht bezoekje van Sinterklaas. Wij doorbreken de dagelijkse sleur. Onze kokkin Nina trakteert het team tweemaal per week op een gezonde lunch, want de liefde van de werknemers gaat ook door de maag.”

Bij Teamleader en In The Pocket zetten ze dan weer volop in op tripjes naar het buitenland. Zo is er bij die eerste de mogelijkheid om een week vanop de Teamleader-kantoren in het buitenland, zoals Milaan of Berlijn, te werken. Bij In The Pocket doen ze een jaarlijkse teamtrip naar de zon. Maar volgens In The Pocket-CEO Jeroen Lemaire mogen dat niet de enige zaken zijn die werknemers motiveren: “Deze voordelen maken het werken hier uiteraard extra aangenaam. Maar het zijn vooral de collectieve drive om steeds beter te worden en de uitdaging van elk project die zorgen voor onze energie.”

Wie de drie bedrijven beter wil leren kennen: Job Noord vindt plaats op 22 februari van 17u tot 22u op Dok Noord.

Persoonlijk Groeien bloovi redactie start-up Dok Noord Gent storyme Teamleader in the pocket