persoonlijk groeien | 5 min read

“We willen de manier veranderen waarop bedrijven en talenten elkaar vinden”

De tijd is voorbij dat bedrijven gewoon een vacature moesten uitschrijven om het juiste talent aan boord te halen. Vandaag zitten high potentials in de driver’s seat en is het aan ondernemingen om te bewijzen dat ze voor hen een aantrekkelijke werkgever zijn. Employer branding heeft meer kans van slagen. Bloovi Careers, een nieuw carrière- en employer branding platform dat midden maart wordt gelanceerd, gaat daarin nog een stapje verder. “We willen we de manier veranderen waarop bedrijven en talenten elkaar vinden, met een concept dat uniek is in België”, zegt bezieler Marnik D’Hoore.

Volwaardig contentplatform

Met Bloovi Careers, dat een grondige transformatie is van het huidige jobboard op Bloovi.be, komt de lat meteen twee tot drie niveaus hoger te liggen. Het nieuwe platform speelt onder andere in op de manifeste behoefte aan career guiding content. Marnik D’Hoore: “Elke week gaan wij zeer relevante artikels schrijven die alle stakeholders in de arbeidsmarkt inspireren en tot nieuwe inzichten brengen. Zo zullen er regelmatig psychologen, HR experts en ervaringsdeskundigen uitgebreid aan het woord komen. Bijvoorbeeld over hoe je best omgaat met conflictsituaties op het werk. En hoe je als teamverantwoordelijke mensen gemotiveerd kan houden. Of hoe creëer je een bedrijfscultuur van vertrouwen en betrokkenheid?”

Net zoals Bloovi groot is geworden met sterke content, is het de ambitie om ook van Bloovi Careers een volwaardig contentplatform te maken, maar dan specifiek rond thema’s als persoonlijk groeien in een professionele omgeving. “We willen daarmee niet enkele jonge talenten bereiken, maar even goed ervaren mensen die een carrièreswitch overwegen. De bedoeling is dat mensen Bloovi Careers gaan zien als de ultieme bestemming om hun carrière verder te ontwikkelen of een volledig nieuwe wending te geven. Een volgende stap zal zijn dat iedere bezoeker een profiel kan aanmaken en op basis daarvan enkel vacatures te zien krijgt die aansluiten op zijn persoonlijke criteria. Andersom zal dit bedrijven toelaten sneller de gezochte profielen te vinden. We doen voor alle duidelijkheid niet aan werving en selectie. Dat laten we liever over aan onze collega’s van Bloovi Me, die daarin gepokt en gemazeld zijn.”

De bedoeling is dat mensen Bloovi Careers gaan zien als de ultieme bestemming om hun carrière verder te ontwikkelen of een volledig nieuwe wending te geven

Behoefte aan employer branding invullen

Dat de vraag naar hoogopgeleid talent groter is dan het aanbod, maakt dat het invullen van vacatures voor bedrijven bepaald geen sinecure is, zeker als het om gegeerde profielen gaat. “Louter een vacature plaatsen heeft in veel gevallen niet langer het gewenste effect”, zegt Marnik D’Hoore. “Het aantal sollicitaties per vacatures zit in dalende lijn wanneer bedrijven deze enkel posten op hun eigen site of jobboard. In mijn dagelijkse contacten met klanten merk ik heel duidelijk dat er een groeiende behoefte aan employer branding is. Vooral HR-verantwoordelijken zijn steeds meer overtuigd van de toegevoegde waarde, maar in de praktijk zie ik het nog te weinig gebeuren. Dat heeft mij aan het denken gezet: hoe kunnen we met een nieuw platform zo goed mogelijk inspelen op deze behoefte?”

Marnik D'Hoore, founding CEO van Bloovi en de man achter Bloovi Careers

Het mag echter geen doel op zich worden, employer branding is in de eerste plaats een middel om talent aan te trekken en te behouden. “Je gunt mensen een kijkje achter de schermen en laat ze een eerste keer proeven van de bedrijfscultuur. Transparantie schept vertrouwen. Een kandidaat die zich kan associëren met een bedrijf achter de vacature, zal veel sneller toehappen.”

Met andere woorden zullen bedrijven die investeren in employer branding in de vaak moeizame zoektocht naar hoogopgeleide talenten altijd een streepje voor hebben op de rest. “Niet alleen ga je daarmee méér maar tegelijk ook kwalitatief sterkere sollicitanten aantrekken, en dan nog eens twee tot drie keer sneller in vergelijking met een klassieke jobpost”, aldus Marnik D’Hoore.

“Bijkomend voordeel: wie zich op een leuke, originele manier in de markt positioneert als aantrekkelijke werkgever, gaat tegelijk dat bewustzijn extra aanscherpen bij mensen die reeds op de payroll staan.”

Bedrijven maximaal ontzorgen

Het is vooral de totaalaanpak die Bloovi Careers onderscheidt van andere jobplatforms. “Door employer branding te koppelen aan aantrekkelijke vacatures, krijg je automatisch een grotere instroom van kwalitatieve sollicitanten.”

Emmy Deleu, de nieuwe Customer Success Manager voor Bloovi Careers

Bloovi Careers moet bedrijven vooral ook maximaal ontzorgen in de hele employer branding aanpak. “We bieden verschillende formules aan, zodat het voor start-ups met weinig middelen eveneens financieel haalbaar blijft. Bedrijven die intekenen, krijgen een gepersonaliseerde company page waarop ze zichzelf via woord en beeld kunnen profileren, voor een periode van telkens twaalf maanden. De volledige set-up gebeurt steeds in co-creatie met de klant. Video-interviews met medewerkers die op een authentieke manier hun verhaal vertellen, een artikel over de toekomstplannen, een uitgebreide fotoreportage,…, we doen het allemaal zelf aangezien Bloovi deze expertise sinds jaar en dag in huis heeft.”

Bloovi Careers biedt verschillende formules aan, zodat het voor start-ups met weinig middelen eveneens financieel haalbaar blijft

We starten dus zeker niet vanaf nul. Bloovi had reeds een succesvol jobboard, en hielp met haar employer branded content heel wat bedrijven bij het vinden van kwalitatieve mensen. Bovendien wordt het nieuwe platform geïntegreerd binnen het sterke merk Bloovi, met zijn grote community van 1,5 miljoen lezers per jaar.”

Multi-channel benadering

Ook bedrijven die reeds aan employer branding doen via de eigen kanalen kunnen veel voordeel halen uit Bloovi Careers. “Het is geen of/of-verhaal maar een en/en-verhaal. Ik raad klanten zelfs aan om die positionering als aantrekkelijke werkgever in al hun communicatie aan te houden, dus ook via eigen website, blog, social media, enzovoort. Maar opdat ze niet steeds in dezelfde vijver zouden vissen, biedt Bloovi Careers een extra platform aan dat het bereik zoveel malen groter maakt.”

De ambitie is zeer groot: Bloovi Careers - de release is voorzien voor de tweede helft van maart - moet en zal het het belangrijkste carrière- en employer branding platform van Vlaanderen worden. “We willen in de eerste plaats een online ontmoetingsplaats zijn waar bedrijven en talenten elkaar heel makkelijk vinden. De combinatie van aantrekkelijke vacatures, employer branding én carrière advies gaat ervoor zorgen dat we ons platform een continue instroom van relevant talent genereert.”

Wil jij als HR verantwoordelijke een demo? Neem contact op en stuur ons een mailtje via careers@bloovi.be Alle nuttige informatie over Bloovi Careers vind je hier.

Related stories